Earth_Hour_60+_Logoقبل از اختراع برق کسی تصور نمی‌کرد که شاید روزی برسد که میلیون‌ها نفر چشم انتظار تنها ساعتی باشند که چراغ‌های خود را خاموش کنند و هر کس با توجه با علاقه خویش یاور این حرکت نمادین شود. حرکتی که  اولین بار در سال ۲۰۰۷ در حالی برگزار شد که تنها در استرالیا دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو عادی و دو هزار عضو سازمانی داشت اما تا سال  ۲۰۰۹ میلیون ها نفر از چهار هزار شهر در  ۸۸ کشور عضو آن شدند و این آمار تا سال ۲۰۱۲ به ۵۲۰۰ شهر و ۱۳۵ کشور از سراسر دنیا رسید….


حرکت ساعت زمین توسط صندوق جهانی حیات وحش (World Wildlife Fund)به جهت جلب افکار عمومی به گرمایش زمین پایه ریزی شد.  در آخرین شنبه ماه مارس دوست داران کره خاکیمان، زمین،  با خاموش کردن چراغهای اضافی با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، مقابله با تغییرات آب و هوایی و کاهش آلودگی های زیست‌محیطی به صورت یک حرکت جهانی در طرح فوق مشارکت می کنند. شهرداری‌ها و مدیران شهری نیز با خاموش کردن نماد شهر و یا کشورشان با این حرکت نمادین همراهی می کنند امسال در کشور ما، این روز برابر ۹ فروردین ماه می‌باشد که برج میلاد همانند سال پیش و برج آزادی و سی و سه پل اصفهان  و شهرهای اردبیل ، شیراز و قزوین و… به این حرکت پیوستند. ستاد محیط زیست شهرداری تهران که هماهنگ کننده این حرکت بوده، قصد دارد در این روز با برنامه‌ای خاص در محل برج میلاد و همینطور شهرداری اصفهان نیز در سی و سه پل به استقبال این ساعت بروند.
و اما ایرانیان که از چند هزار سال پیش ۱۳ فروردین، روز طبیعت را پاس می داشتند امسال با ساعت زمین به استقبال این روز می روند. ساعتی که جهانیان برای نجات زمین همدل می شوند.

EARTH hour 2011چه می‌توان کرد:

–    کمتر از نیروی الکتریسیته استفاده کنید.
تولید الکتریسیته از طریق سوزاندن سوخت‌های فسیلی،‌ تولید گرما کرده و دمای کره زمین را بالا می‌برد. ضمن اینکه آلودگی‌های خاص خود را به دنبال دارد. از طرفی روشن شدن چراغ، خود تولید گرما کرده و همین گرما است که نور به ما می‌دهد. (بیشتردر خصوص لامپ‌های تنگستن) در نتیجه با خاموش ‌کردن چراغ‌های اضافی منزلتان، ساختمان‌ها، هتل‌ها و مکان‌های دیدنی و تاریخی به کاهش دمای زمین کمک می‌کنید.
–    با ابزار‌های نجومیان به میان مردم برویم
امروزه نور شهرها باعث جدایی انسان از منظره زیبای ستارگان شده است. در حقیقت نور مصنوعی، انسان‌ها را فریفته و نگاهش را از آسمان به زمین کشانده است. شما به عنوان یک منجم همانند روز نجوم می توانید تنها یک ساعت با ابزار رصدی که در دست دارید پیک این پیوند در محله خود باشید و یا بدون ابزار خاصی و با چشم غیر مسلح زیبایی های آسمان را به مخاطبین معرفی کنید. از یادمان نرود شاید این یکساعت،‌تنها شانس شهرنشینان در طول سال باشد که بتوانند کشکهشان راه شیری را از میان شهر ببینند. در روز ساعت زمین در ایران در افق جنوب غربی می توانید دو سیاره پر نور زهره و مشتری را و در افق جنوب شرقی نیز سیاره سرخ مریخ مشاهده کنید.

–    فرصتی مناسب در بازدید‌های عیدانه
قرار گرفتن این روز در تعطیلات نوروز شاید دلیلی بوده تا کشورمان ۵ سال بعد از شروع حرکت ساعت زمین به این نهضت پیوندند. تعطیلی روزنامه‌ها و مسافرت‌های نوروزی که منجر به عدم توجه به رسانه‌های جمعی می‌شود از دیگر مشکلات اطلاع رسانی این روز بوده است اما شما می توانید با استفاده از فرصت‌دید و بازدید‌های مرسوم  عیدانه، این خبر را به گوش دوستان و اقوام و آشنایان‌تان برسانید تا آنها هم بتوانند سهمی در این مشارکت داشته باشند و یا حتی در مراسم خاص آن در محل برج میلاد شرکت کنند.

–    مشارکت‌سازمان و نهادها
از شهرداری و یا هر سازمانی که نمای ساختمان خود را نورپردازی کرده، با یادآوری فواید آن بخواهید تنها با خاموش کردن یک ساعته نمای ساختمانش به این روز پیوندند و وقفه چند ساله سکوت آن را در کشورمان با مشارکت هر چه بیشتر‌ شهر‌های کشورمان جبران نماییم.

–    تصاویر ماندگار
با روشن کردن شمع، تجربه محیط آرام پیشینیانمان را تجربه کنیم. در فضایی پاک از اسکرین‌ها، مانیتور‌ها و هر چیزی که آسایش را به جای آرامش برای مردمان شهری جایگزین نموده. و همینطور می توانید با ساخت بالن و یا فانوس‌های کوچک پیام این روز را به نقاط دورتر صادر کنید.

–    مشارکت کودکان
کودکان به جهت داشتن سرشتی پاک و آلودگی کمتر در زرق و برق‌ شهر، سریع‌تر به فطرت خود برگشته و قبول مساله می‌کنند. بازی‌ها و سرگرمی‌های مربوط به آنان را برای این روز می توانید در اینجا ببینید و استفاده کنید.

800px-Google_earth_hour

لینک های مرتبط: 

◄ توضیحات بیشتر در ویکی پدیا

◄ توضیحات بیشتر به زبان انگلیسی

◄ وبسایت جهانی پروژه ساعت زمین

◄ وبسایت ایرانی پروژه

◄ یک ویدئوی ایده بخش

برای دریافت اطلاع بیشتر:
برای دیدن تصاویر اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل‌های چند رسانه‌ای اینجا را کلیک کنید.
برای دیدن کشور‌های عضو و سایتشان اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت فایل اطلاعات اعضا اینجا را کلیک کنید.
برای دریافت یک فانوس با طرح مورد نظرتان اینجا را کلیک کنید.
برای مشارکت در کاشت درخت این بازی را انجام دهید..

نگارش متن از :  سید حامد میرزاخلیل

2 نظر درباره “پروژه ساعت زمین ۶۰+

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی انجمن نجوم اردبیل آسمان سبلان

با عضویت در خبرنامه ما از آخرین اخبار نجومی محلی و جهانی مطلع شوید.

مشترک شدن در خبرنامه ما

انجمن

© 2024 تمامی حقوق برای آسمان‌سبلان محفوظ است.