سیاره فراخورشیدی دیگری از خانواده کپلر

محققان به تازگی با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی شدند که هم سیاره و هم ستاره‌اش ویژگی‌هایی بسیار شبیه به سیاره زمین و خورشید دارند. همچنین این سیاره در کمربند حیات ستاره خود قرار دارد.

لسکوپ فضایی کپلر سال ۱۳۸۸ با هدف جست‌وجوی سیارات فراخورشیدی به فضا فرستاده شد. با اینکه ماموریت این تلسکوپ به پایان رسیده است، همچنان داده‌ها در حال بررسی و تحلیل هستند. ناسا در کنفرانس خبری روز گذشته خبر از کشف یک سیاره فراخورشیدی با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر داد. موضوعی که این سیاره را از دیگر سیارات فراخورشیدی متمایز کرده است، شباهت بسیار زیاد آن با سیاره زمین است.
علاوه بر شباهت‌های این سیاره فراخورشیدی به زمین، ستاره مادر نیز شباهت بسیاری به خورشید دارد. این ستاره که ۱۴۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، ۶ میلیارد سال عمر دارد که تنها کمی بیشتر از عمر خورشید است و تنها ده درصد بزرگ‌تر از خورشید است.
Kepler-452b نام سیاره فراخورشیدی تازه کشف است که حدود ۶۰ درصد بزرگ‌تر از زمین است. این سیاره در کمربند حیات ستاره خود قرار دارد و به نظر می‌رسد شرایط مناسبی برای میزبانی حیات دارد. زمان گردش این سیاره به دور ستاره‌اش ۳۸۵ روز زمینی طول می‌کشد که تقریبا هم‌اندازه یک سال سیاره زمین است. به خاطر همه این شباهت‌ها می‌توان گفت که این سیاره شبیه‌ترین سیاره به زمین است که تا به حال کشف شده است. شاید شرایط محیطی هم برای وجود آب در سیاره و یا وجود نوعی از حیات مناسب باشد، اما با تکنولوژی تلسکوپ‌های کنونی نمی‌توان اطلاعات دقیق‌تری از ترکیبات جو و عناصر موجود در سیارات فراخورشیدی به دست آورد. با این وجود محققان این تحقیق احتمال می‌دهند که به خاطر اندازه و موقعیت این سیاره نسبت به ستاره مادر، ساختار سنگی و صخره‌ای دارد؛ اما هنوز برای اظهار نظر بسیار زود است. تا به حال چند سیاره فراخورشیدی با ویژگی‌های مشابه زمین پیدا شده‌اند، اما هنوز هیچ کدام انتخاب مناسبی برای بررسی امکان وجود حیات نبوده‌اند. شاید این سیاره، سیاره‌ای باشد که ارزش کاوش بیشتر داشته باشد و شاید هم نه!

تصویرسازی از ابعاد و فاصله سیاره Kepler-452b در مقایسه با زمین

تصویرسازی از ابعاد و فاصله سیاره Kepler-452b در مقایسه با زمین

منبع: http://www.nojum.ir/fa/events/1394/05/02/exoplanet-kepler-452b.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی انجمن نجوم اردبیل آسمان سبلان

با عضویت در خبرنامه ما از آخرین اخبار نجومی محلی و جهانی مطلع شوید.

مشترک شدن در خبرنامه ما

انجمن

© 2024 تمامی حقوق برای آسمان‌سبلان محفوظ است.