گزارش برنامه رصدی طرح ضیافت اندیشه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

آستانه پرستاره بهشتی رمضان از دور با رویت هلال باریک ماه اندک اندک هویدا شد ، هم زمان با شروع این ماه بزرگ تعدادی از دانشجویان ایرانی در کنار یکدیگر گرد آمدند تا در ضیافتی دیگر “طرح ضیافت اندیشه قرآنی دانشجویان” شرکت نمایند. انجمن ستاره شناسان کیهان بیکران (آسمان سبلان) با همکاری نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیل ، اردویی علمی و رصدی و آموزشی را برای آشنایی بیشتر شرکت کنندگان در این طرح با زیبایی های خلقت هستی برگزار نمود.

 

 

امشب طلب عشق زِدلدار کنیم

شیطان رجیم را سر دار کنیم

دعا کنیم تا امر فرجش اگر مهیا باشد

این بار کنار یار افطار کنیم / soha

در این برنامه که هدف از آن آشنایی نزدیک با آیات عظمت و خلقت کیهان که بارها در قرآن کریم بدانها اشاره شده است و آشنایی و آموزش شرکت کنندگان با آسمان پرستاره شب و نحوه رصد آسمان با تلسکوپ و آموزش انواع مختلف جهت یابی در شب به وسیله ستارگان و بازدید از سد مخزنی ۱۰۵ میلیون متر مکعبی سبلان مشکین شهر بود. در این برنامه ۵۰ نفر از دانشجویان برادر حاضر در طرح حضور داشتند.
ساعت ۳ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ماه از اردبیل راهی منطقه سرسبز و تاریخی مشکین شهر اردبیل شدیم. پس از طی مسافتی یک ساعته به روستای تاریخی پیرآزمیان مشکین شهر رسیدیم. در ادامه بازدید از شهر تاریخی “شهر یری ” داشتیم . در این قسمت جناب آقای رضا شجاع ، محقق و منجم آماتور اردبیلی ، توضیحاتی در مورد تاریخچه منطقه و کاربرد های نجومی معبد موجود در این ناحیه پرداختند. در ادامه از غار تاریخی در زیر معبد بازدید بعمل آمد. سپس راهی سد مخزنی سبلان شدم که این سد یکی از بزرگترین سد های منطقه با گنجایش ظرفیتی بیش از ۱۱۵ میلیون متر مکعب آب در پشت دیواره های آن می باشد. پس از استراحتی کوتاه ، راهی سایت رصدی انجمن شده و پس از محیا سازی منطقه برای کمپینگ ، افراد حاضر در محل استقرار یافته و این همزمان بود با نغمه های ملکوتی اذان مغرب .
پس از رسیدن گروه تدارکات و پشتیبانی ، حاضرین افطاری نموده و به نماز و راز و نیاز پرداختند و سپس جناب آقای شجاع مدیر انجمن نجوم آسمان سبلان اردبیل ، به ارائه کارگاهی برای آشنایی با صورت های فلکی و اجرام سماوی پرداختند. بعد از آن حاضرین به رصد آسمان با تلسکوپ پرداختند. سپس در نزدیکی های بامداد روز جمعه ۱۳ مرداد ماه ، وسایل را جمع آوری کرده و از آسمان زیبای و رمز آلود شب جدا شده و راهی دانشگاه شدیم.
در پایان جای دارد از تمامی عزیزانی که یار و همراه ما در اجرای این برنامه بودند به ویژه نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی و جناب آقای رضا شجاع و رضا احدی ، تقدیر و تشکر نماییم.
با سپاس

کارگروه رصد و عکاسی نجومی

دبیر انجمن نجوم اردبیل

تصاویر برنامه فوق از آقای رضا احدی

یک فکر در مورد “گزارش برنامه رصدی طرح ضیافت اندیشه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگوی انجمن نجوم اردبیل آسمان سبلان

با عضویت در خبرنامه ما از آخرین اخبار نجومی محلی و جهانی مطلع شوید.

مشترک شدن در خبرنامه ما

انجمن

© 2024 تمامی حقوق برای آسمان‌سبلان محفوظ است.